Voor de uitvoering van verbetertrajecten maak ik gebruik van de ‘Lean’ en ‘Six Sigma’ principes. Zoals de naam en omschrijving al aangeeft, bestaat deze manier van werken uit 2 delen. In deze blog ga ik dieper in op ‘Lean’ ookwel ‘Lean management’ genoemd.
Wat is Lean management
Lean management gaat uit van maximale klanttevredenheid en minimale verspilling in bedrijfsprocessen. Deze methodiek heeft een andere kijk op de bedrijfsprocessen, waarbij verspilling in tijd in kaart wordt gebracht en geëlimineerd (‘eliminate waste’). De focus ligt hierbij altijd op de wensen van de klant.
Wat heb je daar aan, als organisatie?
Je focust je op maximale klanttevredenheid, zodat daarmee de omzet geborgd/verhoogd wordt. Daarbij focus je ook op minimale doorlooptijden en kosten, zodat deze kosten verlaagd worden. In totaliteit verhoogt Lean daarmee je marge en daarmee de continuïteit van de organisatie.
Lean management pijlers in bedrijfsprocessen
De belangrijkste pijlers van Lean management in bedrijfsprocessen, zijn:
- Customer Value
Maximale focus op je klant: Waar is de klant bereid voor te betalen of op te wachten?
- Business Value
Wat zijn vereisten in het proces vanwege omgeving of wetgeving.
- Welke verspillingen constateer je in je bedrijfsvoering (Non value added)
Welke verspilling(en) is/zijn het belangrijkste:
– Onnodige wachttijd
– Onnodige (interne) bewegingen / transport
– Onnodige fouten
– Overbodige controles
– Overbodige voorraad
- Mensen centraal
Hoe borg je kennis, ervaring en draagkracht met juist change management.
- Continuous improvement
Resultaten borgen in organisatie, verbeteringen initiëren en daadwerkelijk implementeren, continue blijven verbeteren.
Andere kijk op processen
Daar waar traditionele procesverbetering zich alleen focust op de klantwaarde toevoegende tijd (directe tijd), legt Lean management juist de focus op de niet klantwaarde toevoegende tijd (indirecte tijd).
Het is namelijk veel eenvoudiger om verbeteringen te bereiken in de over het algemeen 80-90% niet waarde toevoegende tijd dan in de 10-20% klantwaarde toevoegende tijd.
Een algemene vuistregel die binnen Nederland wordt gehanteerd voor het inschatten van de klantwaarde toevoegende tijd is:
– Dienstverlening 5 – 20%
– Industrie 10 – 50% (met uitschieters tot 80%)
Hoe ga je aan de slag met Lean management voor jouw bedrijf?
Wil je projectmatig aan de slag met Lean management voor jouw bedrijf? Dan doorloop je de volgende 3 stappen:
Stap 1: Breng jouw bedrijfsprocessen in kaart
Na het samenstellen van het projectteam wordt met behulp van Brown paper sessies (Value stream mapping) de waardestroom in kaart gebracht. De focus ligt hierbij op het eerder besproken: Customer Value, Business Value en Non value added.
Stap 2: Bespreken van deze processen met de key users in het bedrijf.
De focus ligt hierbij steeds op wat de klant belangrijk vindt in deze processen. Stel daarbij steeds de volgende vragen:
– Welke activiteiten kosten veel tijd?
– Welke activiteiten zijn dubbel?
– Welke activiteiten doen we handmatig?
– Welke activiteiten zijn foutgevoelig?
– Welke controleslagen zijn belangrijk?
– Welke informatie mis je?
– Wat is de doorlooptijd van onze processen?
Stap 3: Aan de slag met het elimineren van (tijd)verspillende activiteiten
De Lean aanpak heeft een gereedschapskist met tools, om de antwoorden op de vragen in stap 2 te verzamelen. Zo stel je een Plan op met de focus op ‘eliminate waste’.
Sommige verbeteringen in het bedrijfsproces zijn ”laaghangend fruit”. Sommige vergen een structurele wijziging. De gemeenschappelijke factor is het bereiken van: ‘maximale klanttevredenheid, minimale verspilling’.
Wat levert Lean management op?
Een structurele, projectmatige en doelgerichte aanpak van de indirecte tijd in de bedrijfsprocessen met behulp van Lean management levert een bedrijf veel op:
– Doorlooptijd omlaag, klanttevredenheid omhoog
– Kosten omlaag, opbrengsten omhoog
– Marge omhoog
– Continuïteit organisatie omhoog
– Gestructureerde aanpak, draagkracht binnen organisatie
Een tevreden klant én een gezonde organisatie
Investeren in Lean management levert veel op! Wil jij dit ook? HVD- Partner in Projects is LEAN SIX SIGMA Green Belt gecertificeerd en heeft de ervaring, expertise en projectmatige aanpak in huis om Lean management succesvol te introduceren en uit te voeren binnen jouw bedrijf. Meer weten over Lean Management? Laten we kennis maken!
Bel me (06 – 2146 3797), mail me (hans@hvd-partnerinprojects.nl) of stuur me een bericht via de contactpagina. Houd deze site en mijn LinkedIn pagina in de gaten, binnenkort meer over Six Sigma (focus op optimale werking van de directe tijd).
I am text block. Click edit button to change this text. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.